Doorgaan naar hoofdcontent

Zwaar geneuzel over hoe t (niet) werkt bij Anni


Afgelopen maandag afspraak bij een ondersteunend mens van het huisartsen team.

(Het woord 'mens' was eerst het woord 'lid' maar Anni ging weer in plaatjes denken bij het woord 'ondersteunend lid'... afijn...laat maar)

Dak geen flauw idee heb wat haar functie is...ene oor in andere oor uit. Ik weet haar naam.
Ik heb zelf om hulp gevraagd want ik trek het niet meer alleen.
Ik ben alleen en moet alles zelf oplossen, moeder is nu 86 en ik kan haar eigenlijk niet bijstaan want ik red mn eigen zooi al niet.
Das een dingetje hoor, hulp vragen... maar als het maar lang genoeg een chaos is, in huis of in kop dan kun je niet anders.
Het is een constante strijd tussen doen, rust pakken, bijkomen, leuke dingen, dingen motten en het leven wat tussendoor komt.
De balans daartussen vinden zodat de hersencel tot rust komt en niet in paniekstand schiet omdat het geen tijd kan vinden om de 'ik moet-dingen' af te handelen. Omdat het lijf niet meewerkt of doordat het gewone leven blijft doordraaien.
Gód wat een zwaar geneuzel 's morgensvroeg... hé t is wat t is hoor, maar soms overheerst de frustratie dat je niet meer kunt wat je kon en dat het woord 'ff' uit de Dikke van Anni is gepleurd. 
De financiën benne onder controle, alles word betaald en er zijn geen schulden, ook al 20 jaar geen min-toestanden want daar word ik doodongelukkig van.
Maar zodra er een ding met de post komt, mijn planning verstoord, en ik actie moet ondernemen staat mijn hersencel met zn koffert schreeuwend tegen mn schedel aan te beuken: Láát me eruit!!
Begrijpend lezen is een dingetje geworden. Ik snap een woord niet, ik ga t woord Googelen, zie wat anders, raak afgeleid en een uur later zit ik weer naar dezelfde regel te staren...inmiddels met koortswangen en brandende ogen, ik heb een aankoop gedaan of weet nu dat de meest voorkomende kikker in Zuid Afrika de Klauwkikker is... euh????
'ách jóh...dan bel je toch ff'...
Hé flikker op hoor...bellen, overprikkeling, slecht geheugen en een overload aan informatie die binnen no time over mij wordt uitgestort...
Ik moet letterlijk moed verzamelen om te gaan bellen dat resulteert vaak eerst in vooruitschuiven... opt moment dat ik ga bellen en ik krijg 'toets 1 voor..' toets 2 voor...' en dan ook nog 'wist U dat wij ook een website hebben blablabla' gevolgd door 'er zijn nog 4 wachtenden voor U' en dan als toetje 'het wachtmuziekje' ...en als kers op de taart uiteindelijk... krijg je dan iemand aan de lijn die óf een riedel aan info geeft waar ik niet voor bel waardoor mijn hoofd in standje paniek staat en ik zeg' dank U wel, fijne dag'  .......óóóf 'ík verbind U door' met weer zo'n pleurismuziekje.
Ik ben al doodop als ik het keuzemenu heb doorlopen, dan heb ik al letterlijk koortswangen. T verrotte is dat zo'n mens psies weet waar ze t over heeft en ik weet nietssssssssss, dan flikkeren ze nog een paar technische of administratieve termen tussendoor en dat moet ik dan aan mekaar plakken tot één geheel. Nope. Niet.
En kom in hemelsnaam niet aan met goedbedoelde adviezen die merendeel van de tijd beginnen met 'moet je "ff"..' Das in mijn wereld 2 vloeken in 1 zin.  MOETEN & FF...
Ik mot helemaal niks! en aan 'ff' zitten in mijn wereld heel veel haken en ogen. 

Op het moment dat ik een anders mens hoor zeggen 'je moet ff..' óf 'je had weleens ff...' dan krijg ik een rode waas... want zo'n opmerking geeft aan dat je mij dus óf blijkbaar toch niet kent, mij niet geloofd of denkt dat ik lui of dom ben. Ik doe te allen tijde mijn stinkende best om alle ballen hoog te houden dus als er 1, 2 of 3 op de grond liggen dan ga je niet roepen 'je moet ff...' néé, dan vraag je 'kan ik wat voor je doen?' of je houd gewoon je muil dicht.

Dus daarom is telefoneren ook geen optie voor mij en heb ik iemand nodig die bekend is met NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel).
Iemand die begrijpt dat de buitenkant niet matcht met de binnenkant.
"....maar je ziet er toch goed uit?!"
Jep, ik heb geen jeugdpuistjes, wratten of gipsarm maar hersenletsel en nog wat meer shitzooi en dat zit allemaal van binnen hé?!

Iemand die ik niets meer hoef uit te leggen en weet dat het geen luiigheid is maar pure onmacht.

Ik heb sinds een aantal jaar 1x pw 5 kwartier hulp in de huishouding én 1x in de zoveel tijd iemand die mij komt helpen met het organisatorische & administratieve deel via zo'n 'Humane organiatie'. Sinds die tijd heb ik 3 goede medewerksters gehad, de rest was hopeloze shit (mijn gal hierover heb ik al eens uitgekotst in mn blog) 

Mijn 1e org/adm was geweldig, helaas is zij door ziek zijn van het strijdtoneel verdwenen en kreeg ik wederom iemand anders, een lief mens maar het vertouwen in haar kunnen was er niet. Mijn laatste vraag aan haar was 'zoek een organisatie die bekend is met NAH en die doet wat jij doet'...zij heeft een maand of 4 geleden het pand verlaten en sinds een week of 3 heb ik eindelijk contact met Gemiva maar daar motten weer papieren voor tevoorschijn komen etc.... psies datgene waar ik van in paniek raak *zucht* ... Als ik na 2 weken nog niets had gehoord van mijn Humane Org. most ik contact met haar opnemen... das dus vandaag. (Ik ga zo ff mailen)
Ik voelde um al aankomen dat het minimaal 2 weken zou gaan duren dus in de tussentijd contact opgenomen met huisartsenpraktijk.
Dus zat ik maandag bij mevrouw 'Aag'.
Zij is nogal kordaat, duidelijk, luistert, begrijpt en stelt voor 'Ergotherapeut' na haar vraag 'maar als we het over chaotisch/vermoeid etc hebben hoe zien Uw keukenkastjes er dan uit, als ik het vragen mag?

Nou heb ik een tijd gelee ongewenst bezoek gehad van het huisongedierte' van een voormalige buur, gevolg daarvan dat ik als een idioot mijn hele keuken ben gaan soppen alles wat openstond heb weggeflikkert en alles in afsluitbare potjes en bussen heb gestopt.
Ik spaar dan lege doperwtenpotjes, koop plastic dozen en ga ruimen...uiteindelijk blijken die dozen niet te voldoen en ga ik weer dozen sparen van de Appie, gevolg: kasten vol met lege potten en dozen, ruimtegebrek doordat ik niets wil weggooien want tóch handig en stel dat... (ter Uwer info:  Anni is géén hoarder maar hamsteren kan ze goed)


Er gaat nu een Ergotherapeute via een andere organistatie ingeschakeld worden. Ik 
heb eindelijk t gevoel dat ik word gehoord & gesnapt, ik ben het ermee eens, ik heb geen keus, ik kan het niet meer alleen.  
Terwijl ik Gemiva mail, voorgaand mailcontact was erg prettig,  gaat er (3 dagen later dus) ineens een deurtje in dat holle vat open. Trút! Je vraagt om hulp bij Gemiva omdat die gespecialiseerd zijn in NAH en accepteert nu een Ergopeut van een andere organisatie.... *zucht*
Mail richting Aag (weet nu 'ondersteuning ouderenzorg): doet maar ff geen Ergo.
Mail richting Gemiva: Hélllllllllp
Nog geen 10 minuten later mail terug van Gemiva: alles komt goed ik zit er bovenop en hou je op de hoogte.
Als deze medewerkster een voorbeeld is voor de hele organisatie dan heb ik er vertrouwen in dat ik binnenkort een heel rustig en opgeruimd hoofd heb...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Kabeltjes meterkast- deel 1 & deel 2

Dr mot in 1x wat kabeltjes in de meterkast vervangen worden hiero én gelijktijdig bij alle bovenburen...vanuit de kruipruimte  de nieuwe kabeltjes zo in ene keer door naar alle 4 de etages... 7 jaar trug most dat al sowieso omdat die dingen verouderd zijn maar nu met die slimme meterts...wast noodzakelijk zogezegd... 7 jaar terug dus...na een boel heisa van afgezegde afspraken, buren die niet thuis waren, bonje tussen Stedin en de Woningbouw is dat hele project (waarbij aansluiting etc gratis was) stilgelegd... Ik heb toen nog eens een keertje zelf gebeld... néé mevrouw dat kost U centen... WTF? Júllie blijven in gebreke en nu mot ík betalen??? Lang verhaal kort...er kwam een mannetje gratis alles vervangen inclusief slimme metert en de buren hoefden niet thuis te zijn...Húh? Krijg ik een tijd terug Mannetje Stedin an de deur blabla, vervangen, buren thuis, kruipruimte, kabeltjes en tuin op de schop... Parrrrdon?! Tuin op de schop??? 7 jaar geleden kan ik mij niet herinneren dat t ...

Over deze dinsdag...

Houdbare melk in de aanbieding bij dn Aldi dus gewapend mét boodschappenbrief om 8.00 uur naar Berrekol (Berkel & Rodenrijs voor de niet BabblAnni-kennerts)  Dr hangt een miezerig buitje boven Anni tijdens de tocht. In de winkel is het lekker rustig, zo heb ik t graag want zo blijft de hersencel ook nog ff in de slenterstand. Ik graai wat groen spul mee, pak afbakbroodjes, colaatje Zero voor Anita, wijntje voor Alice en in de bolognesesaus... Afijn Anni stouwt t karretje lekker vol...bijna aant eind van t brieffie: melk Anni denkt aan haar medemens(zolang het niet over pleepapier of koffie gaat kan ik dat best namelijk) en vraagt een medewerkster: ...ehm... hoeveel dozen mag ik per keer meenemen?  'Nou mevrouw zoveel als U wilt! De hele stapel! -Dat ga niet passen nie int Micraatje 'Ken ook opt dak, aanhanger... fijne medewerker, goed nivootje, ik hou ervan. Gerustgesteld dat ik zonder problemen 4 dozen mag meenemen bekijk ik mn kar eens....Oeps... kar vol geen plek voor m...

Tandem for Life Grand Départ op 17 mei 2025

Alice, door kanker blind en vorig jaar een herseninfarct rijker is volop in training geweest om die barre tocht naar Spanje achterop de tandem bij Miel te maken. Miel, oprichter en directeur van Topsport for Life is naast zijn werk voor de Stichting óók nog donateurs aan het werven én in training geweest. Oók Anni heb  t hier flink voor dr kiezen gekregen hoor, dat gedoe vanaf september vorig jaar ter voorbereiding op "Tour de Topsport/Tandem for Life Eindhoven-Gandia" ... Anni vanaf de zijlijn dan hé?!  Miel & Alice zijn de échte helden en dan is er nog een klein maar onmisbaar cluppie wat hun heeft ondersteund en gaat ondersteunen. Jullie weten: Anni is specialist Bankhangen, zwaait met vlaggetjes, zorgt voor voer en vervoer zolang het maar niet te veel energie kost want die batterij van Anni laadt niet verder meer op dan 40%. Anni 'doet t' nog steeds na 3x kanker, chemo, radiotherapie en een herseninfarct maar veel fitter wordt ze er niet van zeg maar. Van buit...