Mail aan de Woningbouw
Ik schets U even een beeld van mijzelf én de periode dat ik woningen van U huur.... én mijn ervaringen.
Ik ben inmiddels 58, sinds 2000 4 soorten kanker & behandelingen achter de rug waardoor mijn lijf van binnen redelijk verrot is en eigenlijk functioneert als een 88 jarige, en in 2014 kreeg ik een herseninfarct. Gevolg dat ik van een totaal zelfstandige chille directiesecretaresse werd gedegradeerd tot een hersenletsel-paniekkip met Humanitashulpen en een WAO uitkering. Ik woon sinds mijn vroegste jeugd in deze wijk m.u.v. een jaar of 5. Ik ben opgegroeid in de Hectorstraat, mijn eerste huisje was in de Ajaxstraat, in 2010 ofzo verhuisde ik naar mijn huidige straat 3 hoog achter en toen mijn lijf zo ging protesteren om 3 trappen op te sjouwen naar het huis aan de overkant op de begane grond. (toen 45+ woningen, nu 55+) Alle huizen redelijk van een leien dakje, geen noemenswaardige gebeurtenissen. Wanneer er iets was ff naar Onze Woning en het werd binnen no time opgelost. Tót ik hier kwam te wonen. Ik aanvaarde het uitgewoonde huis mét 2 slaapkamers. Uitgewoond heb ik niet verzonnen dat zijn de woorden van de Woningbouw. De oudere vrouw die er had gewoond liet niemand binnen, dus geen onderhoud geweest. Maar alles zou vernieuwd worden. Mij werd een nieuwe keuken beloofd. Puntje bij paaltje was dit gewoon een 2e hands ding want vetstrepen incl. beschadigingen zaten op de kastdeurtjes. Nieuwe badkamer zonder afgezette douchebak waardoor het water overal heen stroomt maar wel aansluitingen voor de wasmachine en een 2e hands CV Ketel.
Bovenlichtje in de slaapkamer is ook een tweede handsje zonder ooit netjes afgewerkt te zijn.
Tijdens het renoveren is de schoorsteen verwijderd, zijn er gipsplaten tegen het plafond geplaatst, de muren gestuukt en is de 2e (grote) slaapkamer verdwenen en opgegaan in de verlengde huiskamer. In principe is dat in eerste instantie niet heel erg tot je erachter komt dat je toch wel een zijkamer mist waar je je spullen kunt opbergen en een slaapkamer waar je een raam kunt opendoen. Het slapen is wat krap in de zijkamer maar hé je slaapt er toch maar, 2 persoonsbed, schuifkast en nog een kast, looppad meer heeft een mens niet nodig, nachtkastjes zijn overbodig....een raam om open te doen vind ik wel heel belangrijk...jaja ik heb een deur naar de serre, jaja ik heb een schuifpui om open te schuiven grenzend aan de serre naast slaapkamer.... Reuze handig voor inbrekers zo'n openraam op instaphoogte: tóp! Weet je op het moment zelf ben ik zó blij dat ik geen trappen meer hoef te lopen dan is het bij mij al snel 'het is wat het is'...en 'komt wel goed'. Maar op het moment dat je de wind hoort waaien ín huis....niet óm maar in het midden van het huis, ÍN de huiskamer besef je dat er iets niet klopt. Dan worden er gaten gedicht of liever gezegd pleisters geplakt...want een randje afplakken in de huiskamer is natuurlijk niet de definitieve oplossing. Maar op het moment dat je CV constant blijft aanslaan en er tot vervelens toe een monteur bij is geweest, ik 600 mag bijbetalen aan de Eneco én dan pas een nw CV ketel wordt geplaatst, snapt U wel dat ik niet heel vrolijk word.... en niemand die thuis geeft als ik die 600 euro aankaart. Maar op het moment dat je de regen hoort druppelen op de plek waar ooit een schoorsteen stond...hmmm Dan blijk ik dus een randdebiel als bovenbuurvrouw te hebben, met een constant keffend hondje, zij loopt op klompen de marathon en t hoempapa-orkest dendert mijn woonkamer binnen...Zíj bepaalt wanneer ik wakker ben en wanneer ik mag slapen want als om 01.30 's nachts het rolgordijntje eraf dondert dan gaat zij het vasthameren...of om 3 uur 's nachts de kattenbakken verschonen boven mijn slaperige kop, praten helpt niet, schreeuwen ook niet...de woningbouw ingeschakeld ....praten praten praten..nix nada noppes, geen maatregelen, dreigen mét uithuiszetting maar puntje bij paaltje verandert er niets aan haar gedrag...
Dan flikkert datzelfde mokkel hierboven de schoonmaakdoekjes in het toilet met gevolg dat tot 3x toe in mijn douche de riolering overloopt mijn slaapkamer in zo onder het laminaat de huiskamer in, wasmachine en droger...mijn toiletpot ontploft en de serre staat onder.... Loodgieters erbij, Gemeente erbij straat opengebroken...doekies eruit...maar geen woningbouw gezien. Ja een briefje "geen andere zooi dan toiletpapier in het toilet bij de buren in de bus". Ík moet mijn hele huis leegtrekken en opnieuw inrichten om nieuw laminaat te leggen, kledingkast heeft het in het water opgegeven dus deel in dozen in de kelder, overige dozen hebben 3 jaar onder mijn vensterbank gestaan omdat ik er simpelweg niet toe in staat ben. Hé dat heeft 7 jaar geduurd hé?! Ik krijg in de tussentijd een herseninfarct en zij is uiteindelijk uit zichzelf verhuisd. Hé....7 jaar hé?!???! Al met al wel steeds een terugkoppeling gehad van de gesprekken met haar...maar daar heb ik geen klote an want het probleem bleef.
Dan heb ik ooit iemand aangesproken of er openslaande bovenlichten oid geplaatst kunnen worden want de 2 openslaande ramen aan de tuinzijde, kun je 's nachts niet openlaten staan om te luchten.... (met afgesloten ramen weten de inbrekers al binnen te komen) nou heb ik daar 's winters niet zó'n behoefte aan maar is 's zomers erg prettig om de huiskamer temperaturen van rond de 30° naar beneden te krijgen. Nou de blik zei voldoende: "je bent niet goed bij je knar", Néé dat kon écht niet.
Ohja.... ooit eens met meerdere buren naar de Woningbouw geweest om te klagen over een onaangepaste buurman en zijn loslopende hond. Wijkagent erbij... 'néé' sorry... het dossier moet eerst 10 cm dik zijn, blijft U maar het klachtenformulier invullen, noteert U maar... já precies hetzelfde als met de buurvrouw... Hé, ik ben gekke beppie niet, dan zit ik de hele dag te schrijven en er wordt geen actie op ondernomen. We zitten daar met iets van 7 man... en die idioot loopt tot op de dag van vandaag nog steeds zijn rondjes, mét de hond los, die gromt en in het verleden ook al heeft gehapt...we zijn járen verder, ík pas mijn uitlaatbeurten aan, negeer hem, hij doet zijn ding, rochelt en loopt te schelden... hé hoe leuk wonen is het hier dan??? Nog zo'n verhaaltje waarvan de haren je te bergen rijzen...letterlijk: Nieuwe slimme meter: WB vs Stedin... wie zijn de dupe: de bewoners... in de eerste instantie moest er iets van nw bedrading komen oid moest iedereen thuis zijn die boven elkaar woonde en uiteindelijk zijn ze, ná máánden, alleen bij mij geweest voor het plaatsen van de meter...monteur zit op zijn knietjes voor de meterkast, is zijn zooi aan het opruimen want hij is klaar.... ik zit 4 meter verderop en ik zeg: ik ruik gas... Jáh maar het is maar een klein gaatje, hij staat op en pakt zijn tas..... HÉ! Zitten jij! Wat dacht je ervan om dat te dichten? Idioot! Wanneer ik een reparatieverzoek invul dan gebeurt het met regelmaat dat de gemaakte afspraak niet wordt nagekomen óf dat ze de juiste spullen niet bij hebben of dat er een ander mannetje bij moet komen, dus minimaal 2 dagen uittrekken voor een afspraak met een onderaannemer... Voor ik overga tot het eigenlijke probleem even een korte conclusie van mijn verhaal hierboven zoals ik het ervaar als huurder van Uw woning: Jullie innen de huur, bij problemen moeten de onderaannemers pleisters plakken en bij een structureel probleem loop ik met mijn kop tegen de muur. Ik krijg een mooie uitleg over het hoe en waarom, waar ik geen klote aan heb want ik wil een oplossing en geen pleister en een verhaaltje voor het slapen gaan. Kom een keer kijken hoe een ontplofte riolering er uit ziet, hoe ik erbij zit als 4 man mijn huis leegtrekken vanwege dat mormel boven mij, ga het gesprek met mij aan, geef een aai over mijn bol en laat mij voelen dat ik gehoord word want daar ontbreekt het aan. En ik kan U verzekeren dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart, de service van vroeger is vér, héél vér te zoeken. Het verrotte is...als jullie mijn slager zouden zijn was ik allang naar de slager in het andere dorp overgestapt. Maar ik als bewoner heb geen keus... ja verhuizen...maar daar mot je de centen voor hebben en die WAO is geen vetpot zeker niet als je 600 euro mag afdragen aan Eneco.
Alleen al het simpele feit dat ik niemand na 12.30 kan bereiken! Voor het eigenlijke probleem nú: het onderlopen van de kelders... verwijs ik U naar onderstaande mail verstuurd op 08 -01-2024 13.41uur naar woonservice@woningbouw.nl (zoals te vinden op jullie site) ***Bij deze stel ik U op de hoogte van het onderlopen van o.a. mijn kelderbox en overige kelderboxen van de Icarusstraat. Het water druipt van de muren, mijn spullen staan onder water. Jullie zijn niet te bereiken op 010- ...já t antwoordapparaat...dan blijf ik hangen voor de Noodsituatie, krijg ik iemand aan de lijn die mij doorverbind naar hetzelfde bandje. Tóp!
Jullie zijn niet te bereiken op 030- dan krijg ik hetzelfde bandje waarin wordt verteld dat jullie tussen 8-17 bereikbaar zijn, in geval van nood blijf aan de lijn er volgt een klik en de verbinding wordt verbroken. Dan bel ik de Aannemer, die ervoor gaat zorgen dat de kelder zsm leeggepompt gaat worden... dus of ik ff mijn kelder wil leegtrekken. Nou! Dáár ben ik niet toe in staat. Het is al jaren dat die kelder regelmatig onderloopt maar tot nu toe altijd de andere helft, er hang al maanden een briefje van de Aannemer dat ze gaan onderzoeken waar de oorzaak van het onderlopen zit.... Op 6 december heb ik tevergeefs op de Aannemer gewacht zodat ze mijn kelder konden controleren op lekkage.... geen afzegging, nietsss.... stilte. Vandaag blijkt dus dat nu wel mijn kelder is ondergelopen, er staat schimmel op mijn spullen/deuren, de stank komt je buiten al tegemoet, het jarenlange probleem is dus nog steeds niet verholpen. Graag hoor ik zsm van U de oplossing mbt het leegtrekken van mijn kelder, vergoeding van mijn spullen én een definitieve oplossing van de lekkage***
Punt. Het is inmiddels 09-01-2024 14.55 uur en oorverdovend stil. Geen reactie op mijn mail geen sjoege, nada noppes van 'De Woningbouw" De Aannemer is vanochtend begonnen met het leegpompen van de kelders. Ik ben vanochtend naar het kantoor 'De Woningbouw' gelopen met ditzelfde mailverhaal... Ik ben prima geholpen door beide meiden achter de balie. Eric heeft ervoor gezorgd dat de Onderaannemer mijn spullen die in het water stonden naar hogere regionen zijn verplaatst en wat aangetaste planken en dozen zijn afgevoerd door hun. Dat is fijn, adequaat en een geruststelling. De Onderaannemer heeft mij prima geholpen vwb de spullen die op de grond stonden. Echter staan nog steeds mijn spullen in een vochtige ruimte met alle gevolgen van dien waarvan ik nu de schade niet kan overzien. Ik ben in afwachting van het antwoord van mijn verzekeringsagent en wat rechtsbijstand Arag hierin kan betekenen. Ik hoop in de tussentijd wat van U te horen vwb de oplossing van de reeds aangetaste spullen en het eigenlijk niet kunnen gebruiken van de kelderruimte. In een ideale wereld, dacht ik: U draagt zorg voor het verplaatsen van mijn spullen naar een droge schone ruimte, ik zoek uit wat aangetast is en U vergoed dat, U zorgt dat de kelders niet meer onderlopen en tot dat in orde is biedt U mij huurverlaging aan voor een ruimte die ik niet kan gebruiken. Dat lijkt mij het minste.
Punt. Het is inmiddels 09-01-2024 14.55 uur en oorverdovend stil. Geen reactie op mijn mail geen sjoege, nada noppes van 'De Woningbouw" De Aannemer is vanochtend begonnen met het leegpompen van de kelders. Ik ben vanochtend naar het kantoor 'De Woningbouw' gelopen met ditzelfde mailverhaal... Ik ben prima geholpen door beide meiden achter de balie. Eric heeft ervoor gezorgd dat de Onderaannemer mijn spullen die in het water stonden naar hogere regionen zijn verplaatst en wat aangetaste planken en dozen zijn afgevoerd door hun. Dat is fijn, adequaat en een geruststelling. De Onderaannemer heeft mij prima geholpen vwb de spullen die op de grond stonden. Echter staan nog steeds mijn spullen in een vochtige ruimte met alle gevolgen van dien waarvan ik nu de schade niet kan overzien. Ik ben in afwachting van het antwoord van mijn verzekeringsagent en wat rechtsbijstand Arag hierin kan betekenen. Ik hoop in de tussentijd wat van U te horen vwb de oplossing van de reeds aangetaste spullen en het eigenlijk niet kunnen gebruiken van de kelderruimte. In een ideale wereld, dacht ik: U draagt zorg voor het verplaatsen van mijn spullen naar een droge schone ruimte, ik zoek uit wat aangetast is en U vergoed dat, U zorgt dat de kelders niet meer onderlopen en tot dat in orde is biedt U mij huurverlaging aan voor een ruimte die ik niet kan gebruiken. Dat lijkt mij het minste.
Lieverd.... jouw schrijf kunst is UITMUNTEND... bizar goed gewoon.... wat een " kado" dat ondanks alles wat jij al in je leven hebt mee gemaakt, dit jou gegeven is🙏🙏🙏🙏🙏
BeantwoordenVerwijderenGaat lekker, the never ending story of...... Woningbouw Verenigingen. Huur innen en verder niets doen, maar jij zit ermee. Sterkte mop!!
BeantwoordenVerwijderenNou, je zou van minder gek worden....Wat een service...van het Natte kastje naar de natte Muur. Je zou toch verwachten dat dat zo snel mogelijk opgelost wordt voordat er meer schade ontstaat maar nee hoor. Meedenken en oplossingen bieden, moet om gesmeekt worden, schandalig gewoon !
BeantwoordenVerwijderen